tirsdag den 9. juli 2013

Barndommens kager: Brun kage

Ja, der er jo egentlig tale om en chokoladekage. Jeg ved ikke, om det er de jyske aner i familien eller om det bare er mine forældre, der har givet kagen navn efter dens farve... :)


Kagen er nok hyppigst bagte kage i min familie og var altid en succes hos os børn.

INGREDIENSER:
300 g sukker
2 æg
75 g smeltet smør
300 g mel
50 g kakao
2 dl kærnemælk
1 tsk natron
1 tsk bagepulver
1 stk vanille

(x 2 til en hel bradepande)

Bages ved 200 grader i cirka 15 minutter

Pisk æg og sukker grundigt. Min mor plejede at sige, at man ikke måtte stoppe før sukkeret holdt op med at knase... men ja, det overholder jeg altså ikke altid.


Tilsæt smør og kærnemælk. Pisk alle de våde varer sammen.
Vej mel og kakao af og si det sammen med vanille, natron og bagepulver ned i dejen. Man kan springe sien over, men jeg synes, at den er den hurtigste vej uden om klumper.


Pisk det hele sammen.


Fordel dejen godt i en smurt bradepande og bag i en forvarmet ovn ved 200 grader. Kun 15 minutter senere er der lækker kage!

Jeg valgte denne gang at lave en enkel glasur af appelsinsaft og flormelis, men mulighederne er jo mange.

VARIATIONER:
Med chokoladeglasur og kokosdrys
Der var ofte chokoladeglasur og et generøst drys af kokos på toppen af kagen.

Med smørcreme
Når der skulle være ekstra fest, var kagen flækket på langs og lagt sammen med en smørcreme lavet på blødt smør, flormelis og citronsaft.

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du læser med! Jeg bliver rigtig glad, hvis du skriver en besked til mig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...