fredag den 26. juli 2013

Mindre madspild: Romkugler

Det er aldrig rart at smide kage ud... og når man arbejder på kontor, står der tit en masse kagerester... Derfor satte jeg mig for at forsøge mig med at lave romkugler og du kan følge med her.

INDGREDIENSER:
400 g kagerester (i mit tilfælde brun kage, squashkage og kanelbrød)
2 spsk kakao
4 spsk marmelade
2 tsk romessens

En god mørk chokolade til overtræk
Chokoldekrymmel


Kagerne smuldrede rimelig let. Jeg har læst mig til (et eller andet sted i Blogland), at man med fordel kan bruge en kartoffelmoser, hvilket jeg også havde succes med. Kanelbrødet måtte dog et smut i minihakkeren og laves til rasp.


Tilsæt kakao, rør godt og tilsæt herefter romessens og marmelade lidt efter lidt. Her fandt jeg, at det var nemmest at bruge hænderne og bare ælte det hele sammen.


Form kugler i den ønskede størrelse og stil dem i køleskabet i en halv times tid.
Smelt nu chokoladen over vandbad, dyb kuglerne og tril dem herefter i chokoladekrymmel. 


Og så er der eller romkugler!

"Desværre" havde jeg fået smeltet for meget chokolade... Så jeg rørte havregryn, corn flakes og tørrede æbletern i resterne og lavede en lille portion konfekt. Mums!


Velbekomme!

1 kommentar:

  1. Hej Elin. Jeg har kigget lidt på det, men jeg ønsker ikke en synlig widget på min blog. Men mange tak for roserne. :)

    SvarSlet

Tak fordi du læser med! Jeg bliver rigtig glad, hvis du skriver en besked til mig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...